Etusivu > Ohje nuottifontista

Kirja yhtenä tiedostona ja nuottifontti

Yksittäisissä word-tiedostoissa olevat nuottikuvat eivät ole yhtä laadukkaita kuin kokonaisena ladattavassa tiedostossa, mutta ne eivät vaadi nuottifontin asentamista.

Yhtenä tiedostona olevan word-tiedoston nuottikuvia varten on tietokoneeseen asennettava Capella-fontti. Kun nuottikuvat ovat näkyvissä Word-dokumentissa, voi niitä Word-tekstinkäsittelyohjelmassa vapaasti skaalata ja siirtää ja ne tulostuvat siisteinä paperille, vaikka näkyisivätkin näytöllä puutteellisesti.

Fontin asentaminen Windows-käyttöjärjestelmään

Pura esim. PKZip- tai WinZip-ohjelmalla capella.ttf -tiedosto cap.zip-paketista käyttöjärjestelmähakemistoon \Windows\Fonts\.

Ellei nuottikuva näy asennuksen jälkeen oikein, käynnistä Windows uudelleen.

Capella-fontti PC:lle (zip)

Fontin asentaminen Macintosh-käyttöjärjestelmään

Mac OS 9
Lataa .sit.hqx-tiedosto koneellesi ja pura se Stuffit Expanderilla. Tiputa Capella-kirjasinsalkku Järjestelmäkansion (System Folder) päälle ja anna tietokoneesi käyttöjärjestelmälle lupa sijoittaa uusi kirjasin Kirjasimet (Fonts) -kansioon (järjestelmä pyytää kirjasimen sijoittamislupaa automaattisesti). Fontti on heti käytettävissä ilman järjestelmän uudelleenkäynnistämistä. Vain mahdollinen kohdeohjelma on avattava tarvittaessa uudelleen, jotta asennettu kirjasin latautuu sen käyttöön.

Capella-fontti Macintoshille (hqx)

Mac OS X
Lataa .zip-tiedosto koneellesi. Pura paketti kaksoisklikkaamalla sitä. Kaksoisklikkaa Capella-kirjasinsalkkua. Kirjasinsalkku avautuu Kirjasinkirja-ohjelmassa. Klikkaa avautuneen ikkunan oikeassa alakulmassa olevaa "Asenna kirjasin" -nappia. Vaihtoehtoisesti voit raahata Capella-kirjasinsalkun kotikansio/Library/Fonts -kansioon.

Capella-fontti Macintoshille (zip)

Tiedoksi Mac OS X käyttöjärjestelmän käyttäjille:
Valitettavasti Capella-kirjasin ei toimi, mikäli .doc-tiedoston avaa esim. Microsoft Word tai OpenOffice -ohjelmilla. Applen oma Pages-ohjelma avaa tiedostot moitteetta. Tästä ne ovat tallennettavissa doc-tiedostoiksi, jotka toimivat myös Microsoft Word ja OpenOffice -ohjelmissa moitteetta. Tiedostokoko valitettavasti kasvaa moninkertaiseksi.

Kirkolliskokouksen hyväksymä kirkkokäsikirja jakautuu kolmeen osaan: Jumalanpalvelusten kirja (2000), Evankeliumikirja (1999) ja Kirkollisten toimitusten kirja 1-3 (2003).

Tietoa kirkkokäsikirjasta